Poczterdziestce – blog

Zdrowy prysznic

Posted on: Lipiec. 5. 2013

Na dobry początek dnia

Profesor Batieczko, zajmujący się badaniami nad spowolnieniem procesów starzenia twierdzi, że najważniejszymi zabiegami w kierunku zachowania młodości są codzienne specjalne prysznice. Polegają one na poddaniu się działaniu wody o zmiennej temperaturze.

Przepis na zdrowie?

Pierwszym działaniem po wstaniu z łóżka jest wypicie 2-3 szklanek lekko ciepłej wody. Oczywiście powinno to nastąpić w niedługim czasie po obudzeniu a nie poprzedzone długim wylegiwaniem się w łóżku. Po co tyle wody? Głównym powodem jest to, że podczas nocy woda jest kierowana do stawów naszego ciała, zatem reszta jest lekko odwodniona. Odczuwamy to jako pewien zastój energii w ciele i potrzebujemy się rozruszać. Mogą nawet wystąpić zesztywnienia kręgosłupa, stawów kończyn dolnych i nie tylko.

Po uzupełnieniu płynów udajemy się od razu do łazienki i w pierwszej kolejności nacieramy całe ciało, najlepiej specjalną rękawicą z naturalnych włókien czy choćby szorstkim ręcznikiem. To pobudzi krążenie w warstwach skóry i przygotuje do przyjęcia prysznica.

prysznicNastępnie wchodzimy pod prysznic i rozpoczynamy go lekko ciepłą wodą. Po 1-2 minutach zaczynamy zmieniać jego temperaturę. Najpierw obniżamy w ten sposób by odczuć lekki chłód, potem podwyższamy. Zasada jest taka – należy zwiększać amplitudę zmian, to znaczy, że na przemian dajemy coraz bardziej ciepłą wodę i coraz zimniejszą – aż do momentu, gdy ta ciepła, a właściwie w odczuciu gorąca, prawie już parzy i nie możemy zbyt długo polewać jednej części ciała a ta zimna ma być najzimniejsza jaka wypływa z naszego prysznica.

Ze zdziwieniem można stwierdzić, że ostatnie zmiany są łatwiejsze niż te pierwsze. Oznacza to, że nasze ciało już się świetnie przygotowało do czekających trudów dnia.

Ostrożny początek

Kiedy zdecydujesz się na takie zabiegi, do czego cię namawiam, to możesz zacząć powoli. Oznacza to, że przy pierwszym prysznicu możesz takie zabiegi ograniczyć do prawej nogi a nawet podudzia i stopy. W kolejnym polej jeszcze lewą nogę i tak w kolejnych możesz dołączać kolejne części ciała, zaczynając od tych najdalej oddalonych od serca. Taka ostrożność jest najbardziej wskazana nie tyle dla tych ostrożnych co dla tych mających problemy z układem krążenia. Niemniej, przy zachowaniu odpowiedniej ostrożności, wszyscy mogą skorzystać z dobrodziejstwa takich zabiegów.

Taki zmienno-cieplny prysznic powinien trwać kilka minut i zawsze kończymy go zimną wodą. Zaraz po nim można wytrzeć ciało szorstkim ręcznikiem, oklepać je a nawet nasmarować jakimś dobrym olejkiem. Wszystko zależy od czasu i gotowości do takich zabiegów.

Niebagatelne korzyści wodnych zabiegów

  • Pobudzają i regulują krążenie i mogą być świetnym sposobem na rezygnację z porannej kawy
  • Poprawiają humor poprzez wydzielanie hormonów szczęścia (endorfiny), zatem są wsparciem przeciw depresji
  • Odreagowują stres fizyczny i emocjonalny, zatem nadają się też po wysiłku i odczuciu uciążliwości emocjonalnych
  • Przyspieszają metabolizm co co jest świetna informacją dla odchudzających się
  • Uodparniają na przeziębienia gdyż usprawniają system immunologiczny
  • Hartują ducha i kształtują silną wolę
About these ads

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

WordPress.com Logo

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Twitter picture

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s

Obserwuj

Otrzymuj każdy nowy wpis na swoją skrzynkę e-mail.

%d bloggers like this: